The Last of Us Part II

Metacritic
Ha, konečně. Konečně přišel pro mě čas na pokračování jednoho z klenotů konzole Playstation (ehm teď už to úplně tak neplatí) a i velice kontroverzí druhý díl ze série The Last of Us.

Začnu s tím, s čím za mě asi nikdo neměl problém. Hra vypadá nádherně. 3D modely postav, jejich mimika, animace, dabing, všechno je tu prvotřídní. To samé můžu napsat o prostředí, místa, po kterých se budeme při hře pohybovat mají svojí post-apokalyptickou krásu a autoři se snažili tvořit velmi úchvatně zvrácené monumenty zničené civilizace. Hlavní roli zde totiž hraje město Seattle a jeho okolí.

Hratelnost čerpá na silných základech z prvního dílu. Pocit akce, pohybu, surovosti soubojů. Velice se mi líbila průzkumová hratelnost. Hru jsem dohrál za cca 22 hodin a pořád mě bavilo prozkoumávat rozbořené domy a všemožná zákoutí abych nalezl nějakou munici nebo zásoby. Obtížnost byla nastavena velmi slušně a nikdy jsem neměl dostatek munice, aby se ze mě stal John Rambo. Díky tomu jsem zažil pár velmi atmosférických setkání, když přede mnou byla nutnost projít kompletně plný mrakodrap monster a já měl jenom tři náboje. Výborné.

Hudba a celkové ozvučení patří taky mezi kvality. Souhrnně prostě svět, vizuální podoba, atmosféra, hratelnost je tu za plný počet.

Co se ale šíleně nepovedlo a nutilo mě to kroutit očima tak, že jsem si málem vyleštil oči do běla, byl příběh. Panebože, jak ten byl hloupoučký. Přitom jeho hlavní myšlenka a kostra na papíře musela znít zajímavě. Jenže pak se na to někdo pokusil naroubovat motivace postav a jejich rozhodnutí. Jenže se mu to vůbec nepovedlo a celé to pak tím za mě pohřbil. Navíc v rámci velkého překvapení pro hratelnost se příběh celý převrátí, jenže nikdo nějak nebere ohledy na hráče v tom, že tohle fakt nikoho v ten moment naprosto nezajímá. A hra nám začne nutit svojí vlastní perspektivu a je jí úplně jedno jestli to dává smysl nebo ne.

Bohužel moje argumenty bez vypsání oněch konkrétních věcí do detailu se asi neobejdou, takže pozor, teď budu těžce psát o příběhu od začátku do konce. Pozor. Úvod začne pomalu, ale zatím dobrý, jenže pak se to posere. Cizí skupina zabije naši hlavní postavu z prvního dílu (to není ten problém), nevíme, kdo jsou, nevíme proč. Jenže, už v tomhle momentě se to celé posere. Celé umučení a následné zabití postavy se děje na očích Ellie a bratra Joela. Ellie celou dobu ječí, že všechny povraždí, že je všechny rozseká. No a co udělají naše záporné postavy když tohle slyší? Nechají je jít. To jste proboha tak vypatlaný? Samozřejmě se u toho pohádají a v rámci příběhu neslyšíme jejich hádku, takže jsem hodně dlouho doufal, že mají fakt pádný důvod, proč je nezabijí. Kulový, prostě to nebylo prý správné. Celý tenhle moment považuji za neskutečné „lazy writing“. Přitom to šlo udělat elegantně. Mohli se rozhodnou je taky zabít (protože jim mohlo dojít že se budou chtít pomstít), ale na poslední chvíli by tam vtrhla ta horda zombíků a oni by museli utéct s tím, že si chtějí zachránit svůj vlastní život a tak nějak doufají, že ty dva tam umřou.

Příběh pak začne zkoumat cestu za pomstou Ellie a odehrává se v rámci třech dnů. Jenže příšerně špatně. Jeho smyslem se totiž stane abychom Ellie začaly nenávidět. To se mu povede, ale ne mistrným vyprávěním. Každá konfrontace s těmi lidmi končí tak, že je Ellie zmasakruje tak debilně až to bolí. Přitom jediný, na koho má „právo“ pomsty je vůdkyně té skupiny Abby. To ona byla ta, kdo Joela zabila, ostatní tam jenom přihlíželi.  Ellie to navíc moc dobře ví a pokaždé všechny konfrontuje s tím, že jim nechce nic udělat a že jen hledá informace o Abby. Přitom je vždycky pak následně do 1 minuty pozabíjí. Neskutečně s tím, co Ellie dělá nesouhlasíte (aspoň teda já) a přitom vás hra nutí „klikat“ tlačítko a umlátit tak postavu k smrti. Tyhle všechny věci šli udělat galantněji, neudělat je tak stupidní, jenže ne. Když už se naše postavy pak konečně střetnou, tak v ten moment Ellie nemáte rádi z toho, jak je blbá a aby vás autoři totálně nasrali, tak se hra přepne do pohledu Abby a vrátí se na začátek její minulosti, a následně jejích třech dnů v aktuálním dění. Pak vás šíleně uměle autoři tlačí do toho, abyste začali mít Abby rádi. Sledujeme, jak se zamilovává, jak mluví s postavami, které jsme v rámci hraní s Ellie povraždili a rozsekali a pak konečně po asi 10 hodinách hraní se vrátíme do místa, kde se holky potkaly a bojujeme za Abby proti Ellie. Problém je, že jako hráč chci znát to jejich vyústění v ten moment, když to začne, ne po 10 hodinách běhání po lese a tlačení mě do něčeho co nedává podle mě smysl. V tenhle moment na konci je Abby totálně v právu i když si za to může sama, protože to mohla čekat. A Ellie za Joelovu smrt zabila snad 6 jejich přátel a psa. Stejně ji pak Abby nechá naživu protože jí to jedno debilní dítě řekne (celý příběh s ostrovem je taky totálně debilní).

V ten moment se přesuneme do takového konečného konce, kdy Ellie si žije spokojeně se svojí přítelkyní, ale má pořád noční můry z té smrti Joela. Takže se zase sebere, a jde tu Abby zase najít. Přitom se v tenhle moment měla už konečně naučit, že ta pomsta ji stála mnoho přátel, a navíc už se taky dozvěděla, že ta Abby měla jakoby „právo“ na pomstu za svého otce, a navíc je do háje nechali naživu. No zpět. Zase se za ní vydá. Mezitím Abby přepadne jedna skupina šmejdů a mučí ji několik měsíců. Když ji pak Ellie najde, tak už je zní slušná troska. Takže ji Ellie osvobodí a pak se jí rozhodně zase zabít. I když ta Abby už odmítá dál bojovat. Tak vás hra nutí zase do souboje, který konečně končí tím, že si Ellie v hlavě utřídí sračky a nechá Abby odejít. No doprdele. Tohle v té své podělané palici měla mít už po „10 hodinách“.

Kurva, doprdele.

Body a nápady. Vyprávění příběhu z pohledu dvou postav. Udělat to v rámci třech dnů. Vidět různé události z jiných směrů. Vidět sebezničující cestu za pomstou a druhou stranu mince. Bojovat proti vlastní postavě. Tohle všechno byly fajn nápady. Bohužel to ale autoři pospojovali tak krkolomně a křečovitě, že prostě to působilo strašně. Už je to dlouho co mě iritovalo chování postav v nějaké hře a nikdy bych to nečekal zrovna tady. Všechno mi to přišlo strašně odfláknuté, a přitom mě napadá snad deset věcí co by stačilo udělat a bylo by to vše mnohem plynulejší a uvěřitelnější. To to nikdo neviděl? To si všichni řekli, jak je to boží? Je to hrozná škoda.

Všechno kromě příběhu je 9/10, příběh je 4/10. Takže 6/10. Jinak kdokoliv kdo dává špatné hodnocení jenom proto, že Ellie je lesbička, tak je dement. Tuhle věc už jsme věděli od prvního dílů.

 

Youtube - Trailer          Hodnocení: 6/10

Žádné komentáře:

Okomentovat