Subnautica (PC)

Metacritic
Tato hra se mi válela na Epic Games Storu nějaký ten pátek, než jsem se k ní před pár týdny dostal. Prsty v tom asi bude mít aktuální vydání druhého dílu. No nic. Čas se ponořit do hlubin parádní průzkumové hry.

Subnautica se zprvu může zdát jako hra s náhodně generovaným prostředím, ale není tomu vůbec tak. Celý svět je umně vybudován, aby dával smysl a byl zatraceně strhující. Jako hlavní hrdina nemáte čas na odpočinek. První věc co uvidíte je, jak skáčete do záchranného modulu a nad vámi ve vesmíru vybuchuje vesmírná loď. S nějakým tím kodrcáním a železným plátem přímo do hlavy vám cestování na mořskou planetu pod vámi rychle uteče. Po probuzení se vám naskytne nádherný pohled na rozsáhlé moře široko daleko a obrovskou poškozenou loď, která to zapíchla kousek od vás. Přesně tak nějak začíná tato hra. Co se stane dál je jen a jen na vás. Taky na tom zda jste zvolili survival mode, anebo klasiku. V survival modu se musíte starat jak o hlad, tak o tekutiny. Nejsem takový hardcore hráč abych si to zvolil, takže klasika pro mě. Pravda, chvíli jsem to zkusil, ale hratelnost mi přišla docela frustrující a vůbec jsem si neužíval vše okolo.

Pocit průzkumu na neznámé planetě je tu úžasný. Bádání do hlubin moře bylo dechberoucí. V moři se toho nachází strašně mnoho, ať už se jedná o velké kusy vaší lodi, které fungují jako takové malé puzzle hry, nebo všemožné jeskynní systémy a unikátnosti. Hned po pár hodinách hraní navíc zjistíte, že nejste prvním návštěvníkem na této planetě a vše se začne parádně komplikovat. Tyhle pocity hra zvládá naprosto dokonale. Každou chvíli se vydáte nějakým směrem jenom proto, že to tam vypadá zajímavě. Příběh je obrovským tahounem celé hry. Více detailů k němu psát nechci, protože jeho rozkrývání patří k tomu nejlepšímu. Hra vám neřekne co máte dělat a kam jít. Jistým způsobem vás samozřejmě vede (rádio, nalezené zprávy posádky) ale párkrát jsem překročil únosnou časovou mez, kdy jsem nemohl přijít na to, co dál. 

Na začátku začínáte s holým zadkem, pardon, s neoprénem a musíte si vše pomalu vybudovat. Ve vašem záchranném modulu se nachází „Fabricator“ mašinka, která dle plánu může zpracovat materiál, který všude možně najdete, a dokáže vám z něho tvořit divy. Ať nářadí v podobě ručního skeneru, laserové řezačky, nebo podmořské výzkumné stanice. Tenhle progres je tu dávkován postupně a vždycky musíte najít potřebné plány (z vraků) a specifický materiál. Pak už si stačí postavit stanici, dok pro ponorku, bio reaktor, úložné prostory a mnoho dalšího. Hra umožňuje, postavit obrovské podmořské základny. Takže na Youtubu můžete najít budovatelské skvosty. Negativním prvkem byla správa surovin v inventáři. Je toho tolik, že musíte všechno nějak skladovat a následná práce s tím vším byla někdy frustrující a otravná. Okno pro tvoření věcí by zasloužilo předělat a dát tam možnosti záložek nebo filtrování. Od poloviny hry jsem totiž mohl tvořit tolik věcí, že jsem to, co jsem potřeboval, vždycky dlouho hledal.

Vizuálně je hra nádherná, i jeskyně září barvami a životem. To samé mořské dno. Tohle všechno umocňuje výborná elektronická hudba. Když se začnete potápět do temnoty a najednou vám do toho začnou bušit parádní basy, tak máte srdce až v krku. Nebo když se vám pokusí natrhnout neoprén nějaká příšera. Vizuální zážitek kazí až technické zpracování, kdy textury a podmořské útvary často doskakují až když se k nim přiblížíte. Hru jsem hrál už ve finálním stavu se všemi opravami a přesto se toto dělo. Takže bych to spíš už viděl na limitaci herního enginu, který už to lépe nebyl schopen zvládnout. Je to škoda. Bez doskakování a s větším dohledem by hra byla vizuálně dokonalá.

Za málo peněz obrovské množství muziky. Zatraceně atmosférické muziky. Trailer dokáže parádně navnadit.

 

Youtube - Trailer          Hodnocení: 9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat